Contextualizing Openness

Contextualizing Openness

Edited by: Leslie Chan

280 Pages · 9x6 · April 24 2018

Paper ISBN: 9780776626666

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Description

An important part of identifying the structural, technical, policy and cultural contexts for Open Science in the Global South is recognizing the plurality and diversity in the framing and meanings of “openness.”

This volume brings together contributions from the twelve projects that form the Open and Collaborative Science in Development Network (OCSDN), and is organized along four themes: Defining Open Science in Development, Governing Open Science, Negotiating Open Science, and Expanding Open Science for Social Transformation.

The collective goal of this volume is to identify examples and reflections that illustrate how opportunities and challenges posed by openness vary across regions, and to identify key differences between actors, institutions, infrastructure and governance of knowledgebased resources in diverse settings. The volume will contribute to and expand upon the literature on “openness,” which has largely been written from the standpoint of the Global North.

Challenging the asymmetry of global knowledge production and access is central to understanding the growing movement towards Open Science and what it may mean for development thinking and practices. The intent is to further stimulate research and debates on how best to collectively design a knowledge system that is open and equitable for all.
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Un élément clé de la compréhension du contexte structural, technique, culturel et de politique publique de la science accessible dans l’hémisphère sud est la reconnaissance de la pluralité et de la diversité du cadre et de la signification du terme « accessible ». 

Ce volume propose des textes issus de douze projets qui ensemble forment le réseau Open and Collaborative Science in Development Network (OCSDN). Il est structuré en fonction de quatre thématiques : Définir la science accessible dans le domaine du développement ; Gouvernance et science accessible ; Négocier la science accessible ; et Accroître la science accessible à l’appui de la transformation sociale. 

Ce volume sert à mettre en valeur des exemples et des réflexions qui illustrent la façon dont des occasions et des défis posés par le libre accès varient d’une région à l’autre, et d’identifier les principales différences entre les acteurs, les établissements, les infrastructures et la gouvernance des ressources fondées sur le savoir, dans différents contextes. Ce volume contribuera à la littérature sur le libre accès, qui a principalement été écrite en fonction du contexte de l’hémisphère nord. 

La remise en question de la production asymétrique du savoir mondial est au coeur d’une meilleure compréhension du mouvement vers la science accessible et ce que celle-ci pourrait représenter pour la réflexion et la pratique du développement.